Type: Retningslinjer

Riksadvokatembetet og Høgsterett har blitt samde om at straffesaker og dokument skal sendast elektronisk via Altinn. Det vil seie at frå 10. mars d.å. er det innført digital samhandling med statsadvokatane for alle saker, med unntak for saker som skal til Justis- og beredskapsdepartementet.
Les mer
I handlingsplanen for løft av etterforskingsfeltet er tiltak én etableringen av et fagapparat. Apparatet skal gi fagmyndigheten (riksadvokat og politidirektør) et bedre grunnlag for å beslutte hvilke krav som skal og bør stilles til straffesaksbehandlingen, og derved sikre høy og jevnere kvalitet i oppgaveløsningen. Deltakerne hadde en formell oppstartssamling på Kripos 22. januar d.å.
Les mer
Generelle retningslinjer for statsadvokatenes fagledelse av straffesaksbehandlingen i politiet vil som vanlig bli gitt i det årlige mål- og prioriteringsrundskrivet. Imidlertid, av hensyn til statsadvokatembetenes planlegging, gir riksadvokaten allerede nå sentrale føringer for denne viktige delen av deres virksomhet.
Les mer
Politidirektoratet har utarbeidet ny nasjonal instruks for bruk av politiets arrester. Riksadvokaten gjør i brev til politimesterne og statsadvokatembetene oppmerksom på bestemmelser i instruksen av særlig betydning for påtalemyndighetens ansvar for at arrestopphold i straffesaker er forsvarlig og forholdsmessig.
Les mer
Ett av tiltakene i «Etterforskingsløftet» er innføring av rutiner for systematisk evaluering og tilbakemeldinger. Politidirektoratet har i overensstemmelse med forutsetninger fra Stortinget etablert et rammeverk for politiet som gir en kort beskrivelse av elementene i tiltaket, roller og ansvar. Riksadvokaten kommer i den forbindelse med retningslinjer til statsadvokatene.
Les mer
NB: Instruksen er oppdatert 5.6. 2020. Nasjonal straffesaksinstruks – Instruksen er utarbeidet i fellesskap mellom Politidirektoratet og Riksadvokatembetet, og etter innspill fra politidistriktene og særorgan.
Les mer
Etter anmodning fra Riksadvokatembetet er det gjort endringer i rutinetrinn i BL for ileggelse av prosessøkonomisk påtaleunnlatelse etter strprl. § 70. Som en kommer tilbake til, har endringene gitt virkninger som ikke var forutsett herfra, og som nødvendiggjør en viss reversering av prosessen.
Les mer